Post chwalący się :) Ale, że nie długo idziemy na bilans 2latka (znów zapomniałam do poradni zadzwonić!), to chcę uporządkować sobie co nieco odnośnie rozwoju Agatki. Posiłkuję się tu listą z portalu babyboom.pl, wygląda najciekawiej, najdokładniej spośród znalezionych w Sieci.
• Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów TAK
• Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć TAK
• Wstydzi się nieznajomych RACZEJ NIE, MOŻE TROSZKĘ NA POCZĄTKU A POTEM, O ILE TO KTOŚ Z NASZYCH ZNAJOMYCH - PAKUJE SIĘ NA KOLANA
• Wykonuje proste polecenia, ZŁOŻONE RÓWNIEŻ, OD DAWNA (TYPU: IDŹ DO POKOJU, POŁÓŻ TĘ KSIĄŻKĘ NA STOLE) - 3-4 MIESIĄCE NA PEWNO
• Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych, TAK
• Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi) NIE WIEM, CO NAPISAĆ - NIEWIELKI KONTAKT Z DZIEĆMI, ALE DZISIAJ ŚWIETNIE BAWIŁA SIĘ Z SYNKIEM KOLEŻANKI - Z NIM, NIE OBOK - WSPÓLNE UKŁADANIE ŚCIEŻKI, BUDOWANIE Z GIGANTYCZNYCH KLOCKÓW
• Zaczyna postrzegać swoją odrębność, TAK
• Chce niezależności TAK
• Dominują komunikaty – nie oraz moje NIEPRAWDA :) MAM BARDZO UGODOWĄ CÓRKĘ
• Potrafi być mało elastyczny i uparty JAK WYŻEJ
• Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą NIE
• Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum NIE
• Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu, NIE
• Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań i nie potrafi ocenić ryzyka TAK
• Pojawia się poczucie humoru TAK , OD DAWNA
• Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary, RACZEJ TAK
• Ważne stają się rytuały, NIESPECJALNIE, AGATKA JEST DOŚĆ ELASTYCZNA, RYTUAŁY ZDARZAJĄ SIĘ SPORADYCZNIE
• Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp. TAK
• Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości, NIE
• W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć NIE
• Bawi się samodzielnie przez kilka minut, TAK
• Miewa koszmary senne TAK
• Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię” TAK, ALE TU DUŻO CHARAKTER ROBI - ODKĄD, ŻE TAK POWIEM, STAŁA SIĘ KUMATA (W DRUGIM PÓŁROCZU ŻYCIA, MAM WRAŻENIE), TO IM WIĘCEJ WOKÓŁ NIEJ LUDZI - TYM WESELEJ :)
• Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć TAK
• Wstydzi się nieznajomych RACZEJ NIE, MOŻE TROSZKĘ NA POCZĄTKU A POTEM, O ILE TO KTOŚ Z NASZYCH ZNAJOMYCH - PAKUJE SIĘ NA KOLANA
• Wykonuje proste polecenia, ZŁOŻONE RÓWNIEŻ, OD DAWNA (TYPU: IDŹ DO POKOJU, POŁÓŻ TĘ KSIĄŻKĘ NA STOLE) - 3-4 MIESIĄCE NA PEWNO
• Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych, TAK
• Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi) NIE WIEM, CO NAPISAĆ - NIEWIELKI KONTAKT Z DZIEĆMI, ALE DZISIAJ ŚWIETNIE BAWIŁA SIĘ Z SYNKIEM KOLEŻANKI - Z NIM, NIE OBOK - WSPÓLNE UKŁADANIE ŚCIEŻKI, BUDOWANIE Z GIGANTYCZNYCH KLOCKÓW
• Zaczyna postrzegać swoją odrębność, TAK
• Chce niezależności TAK
• Dominują komunikaty – nie oraz moje NIEPRAWDA :) MAM BARDZO UGODOWĄ CÓRKĘ
• Potrafi być mało elastyczny i uparty JAK WYŻEJ
• Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą NIE
• Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum NIE
• Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu, NIE
• Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań i nie potrafi ocenić ryzyka TAK
• Pojawia się poczucie humoru TAK , OD DAWNA
• Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary, RACZEJ TAK
• Ważne stają się rytuały, NIESPECJALNIE, AGATKA JEST DOŚĆ ELASTYCZNA, RYTUAŁY ZDARZAJĄ SIĘ SPORADYCZNIE
• Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp. TAK
• Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości, NIE
• W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć NIE
• Bawi się samodzielnie przez kilka minut, TAK
• Miewa koszmary senne TAK
• Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię” TAK, ALE TU DUŻO CHARAKTER ROBI - ODKĄD, ŻE TAK POWIEM, STAŁA SIĘ KUMATA (W DRUGIM PÓŁROCZU ŻYCIA, MAM WRAŻENIE), TO IM WIĘCEJ WOKÓŁ NIEJ LUDZI - TYM WESELEJ :)
• Wzrost: ok.86 cm. TAK
• Waga: ok.13 kg. A SKĄD, NIEWIELE WIĘCEJ, NIŻ 10KG
• Wchodzi i schodzi ze schodów TAK, SAMODZIELNIE, CORAZ CZĘŚCIEJ TEZ WCHODZI JAK DOROSŁY, BEZ DOSTAWIANIA NOGI - ALE FAKT, MA NA CZYM ĆWICZYĆ, MIESZKAJĄC NA 4 PIĘTRZE BEZ WINDY ;)
• Kopie i rzuca piłkę TAK
• Skacze, TAK
• Szybko biega TAK
• Umie chodzić do tyłu TAK
• Lepiej panuje nad swoją fizjologią ODPIELUCHOWANA, USTROJSTWO JESZCZE NA NOC ZAKŁADAMY, ALE TAK CZY SIAK BUDZI SIĘ I WOŁA, ŻE JEJ SIĘ SIKAĆ CHCE
• Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika, JAK WYŻEJ
• Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami TEORETYCZNIE TAK, ALE NIE PRZEPADA - ZA TO DZISIAJ POKOCHAŁA HULAJNOGĘ KOLEGI
• Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka, TAK
• Potrafi jeść łyżeczką TAK
• Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę TEORETYCZNIE - BO NIE SIĘGA :d ALE PODSADZONA WIE, O CO CHODZI
• Buduje wieżę z 7 klocków, TAK
• Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami RYSUJE, ALE NIEDŁUGO - W RYSOWANIU LEPSZA MAMA CZY TATA
• Waga: ok.13 kg. A SKĄD, NIEWIELE WIĘCEJ, NIŻ 10KG
• Wchodzi i schodzi ze schodów TAK, SAMODZIELNIE, CORAZ CZĘŚCIEJ TEZ WCHODZI JAK DOROSŁY, BEZ DOSTAWIANIA NOGI - ALE FAKT, MA NA CZYM ĆWICZYĆ, MIESZKAJĄC NA 4 PIĘTRZE BEZ WINDY ;)
• Kopie i rzuca piłkę TAK
• Skacze, TAK
• Szybko biega TAK
• Umie chodzić do tyłu TAK
• Lepiej panuje nad swoją fizjologią ODPIELUCHOWANA, USTROJSTWO JESZCZE NA NOC ZAKŁADAMY, ALE TAK CZY SIAK BUDZI SIĘ I WOŁA, ŻE JEJ SIĘ SIKAĆ CHCE
• Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika, JAK WYŻEJ
• Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami TEORETYCZNIE TAK, ALE NIE PRZEPADA - ZA TO DZISIAJ POKOCHAŁA HULAJNOGĘ KOLEGI
• Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka, TAK
• Potrafi jeść łyżeczką TAK
• Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę TEORETYCZNIE - BO NIE SIĘGA :d ALE PODSADZONA WIE, O CO CHODZI
• Buduje wieżę z 7 klocków, TAK
• Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami RYSUJE, ALE NIEDŁUGO - W RYSOWANIU LEPSZA MAMA CZY TATA
• Ogląda książeczki, przewraca strony TAK
• Mówi o sobie po imieniu, PRÓBUJE, WYCHODZI ŚREDNIO
• Pokazuje 5 części ciała DUUUUŻO WIĘCEJ: uszy, noc, oczy, policzki, brwi, oczy, usta, brodę, włosy, głowę, łokcie, kolana, pupę, cytrynkę, brzuszek, pępek (ukochana część ciała), palce, ręce, stopy, paznokcie)
• Słucha krótkich opowiadań ŚREDNIO
• Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym, TAK
• Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać, TAK
• Rozumie zdania, JASNE, ŻE TAK
• Tworzy 2/4 wyrazowe zdania NIE, OGÓLNIE NA RAZIE MAŁOMÓWNA, CHOCIAŻ POSTĘPY SĄ CODZIENNIE
• Potrafi powtórzyć parę słów piosenki NIE, ZA TO POTRAFI ODTWORZYĆ UKŁAD RUCHOWY DO PIOSENKI
• Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000 TAK
• Zadaje pytania – co to? TAK
• Zabawy tematyczne TAK
• Używa słów ja i moje TAK
• Pokazuje emocje TAK, JAK TEŻ ZAUWAŻA JE U INNYCH
• Zaczyna się interesować, w co jest ubierany NIESPECJALNIE
• Bawi się chwilę zabawkami TAK
• Zaczyna nadawać imiona zabawkom NIE
• Powtarza słowa TAK, CHOCIAŻ NIEKONIECZNIE WŁAŚCIWIE :d WCZORAJ MNIE ROZBAWIŁA, BO ZAMIAT AUTO - JEST ATŁO
• Używa czasowników KILKU
• Stale mówi TAK
• Pcha lub ciągnie zabawki TAK
• Mówi o sobie po imieniu, PRÓBUJE, WYCHODZI ŚREDNIO
• Pokazuje 5 części ciała DUUUUŻO WIĘCEJ: uszy, noc, oczy, policzki, brwi, oczy, usta, brodę, włosy, głowę, łokcie, kolana, pupę, cytrynkę, brzuszek, pępek (ukochana część ciała), palce, ręce, stopy, paznokcie)
• Słucha krótkich opowiadań ŚREDNIO
• Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym, TAK
• Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać, TAK
• Rozumie zdania, JASNE, ŻE TAK
• Tworzy 2/4 wyrazowe zdania NIE, OGÓLNIE NA RAZIE MAŁOMÓWNA, CHOCIAŻ POSTĘPY SĄ CODZIENNIE
• Potrafi powtórzyć parę słów piosenki NIE, ZA TO POTRAFI ODTWORZYĆ UKŁAD RUCHOWY DO PIOSENKI
• Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000 TAK
• Zadaje pytania – co to? TAK
• Zabawy tematyczne TAK
• Używa słów ja i moje TAK
• Pokazuje emocje TAK, JAK TEŻ ZAUWAŻA JE U INNYCH
• Zaczyna się interesować, w co jest ubierany NIESPECJALNIE
• Bawi się chwilę zabawkami TAK
• Zaczyna nadawać imiona zabawkom NIE
• Powtarza słowa TAK, CHOCIAŻ NIEKONIECZNIE WŁAŚCIWIE :d WCZORAJ MNIE ROZBAWIŁA, BO ZAMIAT AUTO - JEST ATŁO
• Używa czasowników KILKU
• Stale mówi TAK
• Pcha lub ciągnie zabawki TAK
Pięknie :)
OdpowiedzUsuńZazdroszczę tej ugodowości, bo my w drugim r.ż. Oskara mieliśmy pogrom emocjonalny...
Dzięki :)
OdpowiedzUsuńMoże z Tymonem łatwiej wam pójdzie? Młoda ugodowa naprawdę bardzo, jak mówię, że czegoś tam NIE, to pada tekst: ahaaaa lub taaaak?
A co to jest cytrynka? Oo
OdpowiedzUsuńMój Mały tez kocha pępek.
Ja jednak stwierdzam, że każde dziecko idzie swoim torem i nigdy nie jet tak, że się da wszystko odhaczyć, nie? :D
ps: plzzz wyłącz weryfikację obrazkową... wiesz jak ciężko komentować z komórki :D?
Cytrynka to krocze - nienawidzę słowa krocze, jest ohydne, no więc na razie wolę cytrynkę. Nie mój wymysł :D
OdpowiedzUsuńPewnie, że nie każde dziecię takie samo, nawet genetyka guzik gada - ja nawijałam mając półtora roku, a rozwój ruchowy miałam słabszy - u córki dokładnie na odwrót. Notka ku pamięci, no i tak aby wiedzieć, na czym stoję na tym dwulatkowym bilansie.
Ok, wyłączam, nie miałam pojęcia że jest ;)
Gratuluję że tak wspaniale rozwija sie twoja córki
OdpowiedzUsuńCzytajac pytania zadane, własnie sobie uświadomiłam że kilak miesięcy temu dzięki tym pytaniom został wykluczony autyzm u naszego Małego Programisty.
Brawa dla małej spryciuli. Zdolną mam synową, a;e jakże by inaczej. :)
OdpowiedzUsuń